Ladda ditt erbjudande på över 850 000 Coop-kort
– och bli synlig i alla Coops digitala kanaler

FÖRSTÄRK DIN ANNONS MED ETT SÄLJERBJUDANDE
Vill du nå Coops medlemmar med ditt erbjudande? Du som annonserar i Mer Smak kan förstärka din annons med ett riktigt bra säljerbjudande genom att addera ett digitalt erbjudande som laddas på Coop-kortet hos alla Coop-medlemmar som får Mer Smak. Rabatten dras av i kassan och medlemmen behöver inte hålla ordning på några papperskuponger.

TYDLIG EFFEKT
Våra kunder ser stor försäljningsökning under kampanjperioden och en positiv effekt även efteråt. Självklart påverkas detta av en mängd olika faktorer, till exempel erbjudandets värde, produktkategori, produktens kännedom, inköpsfrekvens och nyhetsvärdet. I genomsnitt ligger inlösen på cirka 2 000–10 000 enheter.

Coops butiker får information om erbjudandena i god tid genom kampanjsystemet CKS.

DU SYNS I COOPS DIGITALA KANALER
Med ett digitalt erbjudande syns du brett i Coops digitala kanaler:

Mer Smak
Skickas hem till 850 000 av Coops bästa kunder och når ca 1 miljon läsare! Ditt erbjudande blir tydligt eftersom vi har samlat alla digitala erbjudanden på en egen sida.

Mobilen
Genom Coop-appen når du minst 250 000 användare, och antalet ökar kraftigt. Här kan användarna se ditt erbjudande och få recept och matinspiration.

Medlemspunkten
Här kan medlemmen dra sitt kort direkt i butiken och snabbt få koll på ditt erbjudande och sina samlade poäng. Finns i alla butiker.

Coop.se
Under Mina erbjudanden kan Coops medlemmar se sina erbjudanden.

DU VÄLJER DITT ERBJUDANDE
Du väljer själv vilken typ av erbjudande du vill ha, men det är viktigt att det är generöst eftersom det går till Coops bästa kunder. Vi hjälper dig gärna att utforma ett generöst erbjudande som passar er och er produkt. Några exempel på erbjudanden:

• Köp en produkt och få XX kr rabatt – passar för nyhetslanseringar eller produkter/varumärken med låg kännedom.
• Köp flera produkter och få XX % rabatt – passar för att locka till multiköp.
• Köp 4 betala för 3 – passar bra om du har flera produkter i samma serie.

Erbjudandet gäller i 14 dagar från Mer Smaks utgivningsdag, ett köp per kund.

DU BETALAR ENDAST FÖR UTNYTTJAD RABATT
Crmedia producerar kupongen och ser till att erbjudandet publiceras i Coops kanaler och i kampanjsystemet CKS. Kostnaden faktureras ditt företag efter antal sålda enheter och faktisk rabatt.

SIST MEN INTE MINST
Hela 50 % av Mer Smaks läsare vill ha fler erbjudanden!

Vill du veta mer? Kontakta oss!

”ANNONS + DIGITAL KUPONG
ÖKAR FÖRSÄLJNINGEN DIREKT”

Kombinationen annons i Mer Smak och digital kupong är ett mycket bra sätt att genast öka försäljningen av en produkt. Det säger Pelle Eriksson, KAM på Haugen Gruppen.

Haugen Gruppen, med en mängd starka varumärken som Lucullus, Twinings, Ryvita, Blue Dragon, Dare, CajP, Sweet Baby Ray's, Green Choice och Gaea i sin portfölj, annonserar regelbundet och flera gånger per år i Mer Smak. Vid varje tillfälle kopplar man också en digital kupong till sin annons. 

Varför väljer ni att annonsera i Mer Smak?
– Mer Smak är en mattidning som riktar sig direkt till Coops matintresserade, köpstarka kunder. Genom att synas där får vi ut vårt budskap till en stor, intresserad målgrupp, vilket är ett bra komplement till vår annonsering i standardkanalerna.

Varför är digitala erbjudanden bra för er?
– Ett digitalt erbjudande är ett bra sätt att få folk att prova produkten. Och genom att ha både annons och erbjudande får vi ju två fördelar till priset av en; vi får både berätta om produkten och chansen att ge ett erbjudande till dem som läser tidningen. Dessutom ger de digitala kupongerna en bra möjlighet till uppföljning av försäljningen.

Hur ser du att kupongerna har påverkat försäljningen?
– Resultatet är alltid ungefär det samma. Varje gång vi har använt de digitala kupongerna har vår försäljning ökat med 2-4 gånger för den månaden. Även återköpen är bra – vi får nya kunder varje gång, samtidigt som den ordinarie försäljningen också ökar (se graf nedan).

Hur fungerar processen med digitala kuponger?
– Claes och Jonas på Crmedia är mycket bra att diskutera tankar och bolla idéer med. Tillsammans kommer vi alltid fram till lösningar som blir bra både för oss, Coop och slutkunden. De digitala kupongerna är extra smidiga, eftersom de laddas på kundens medlemskort och man slipper klippa ut och hålla reda på papperskuponger. Vi diskuterar från gång till gång ifall rabatten ska vara i form av en procentsats eller fast summa. Det är produkten och dess pris som får avgöra, men vi har oftast använt en fast summa eftersom det är tydligare för kunden.

– Digitala kuponger är en smidig och modern lösning, säger Pelle Eriksson.

Försäljningsökning under kupongmånaden samt ökad försäljning kommande månader.
Pelle Eriksson, KAM på Haugen Gruppen