Klassisk native-annons

I en klassisk native-annons kan du som annonsör berätta i artikelform om företaget eller produktens story, kanske i kombination med en nyhet och/eller ett recept. Native-annonsen utformas i enlighet med tidningens övriga innehåll och märks ¨I samarbete med Mer Smak”.

Våra klassiska native-annonser är mycket uppskattade av våra läsare. I Mer Smak nr 8 2020 hade vi en klassisk native i samarbete med Granarolo som blev rankad som den fjärde mest intressanta artikeln i hela tidningen – väldig positivt resultat för en annons.

Vill du boka native eller veta mer?
Kontakta oss!

Ölprovning med Carlsberg fick toppbetyg av läsarna

Carlsbergs gjorde succé för andra året i rad med sin native-annons i Mer Smaks stora sommarnummer. 2019 var det en guide till sommarens alkoholfria drycker som föll läsarna i smaken. 2020 ville man inspirera läsarna att göra alkoholfri ölprovning hemma. Även denna gång fick artikeln toppbetyg av Mer Smaks läsare.

Precis som förra året var det en digital kupong kopplad till annonsen med erbjudandet köp tre betala för två, som gav mycket bra inlösen. Jessica Lundmark, Channel Marketing Manager på Carlsberg, berättar om native-annonseringen.

Varför valde ni en native-lösning?
– En native-annons intresserar läsaren mer och man får ut ett bredare budskap. Vi ville nå dem som inte brukar köpa alkoholfritt och visa bredden – det finns inte bara en sorts alkoholfri öl längre, säger Jessica.

Varför valde ni Mer Smak?
– Vi har ett bra samarbete med Mer Smak och har gjort redaktionella annonser tidigare och det har funkat bra.

Hur fungerade samarbetet med redaktionen?
– Kontakten med Anna Thorsell som är redaktör på Tidningen Vi har varit jättebra, vi har haft korta möten och berättat vad vi vill göra. Hon brukar förstå vad vi är ute efter och vet vad som funkar – och det blir bra resultat.

Hur fungerade produktionen?
– Det funkade jättebra. De fick input från oss kring vad vi ville ha, sen kom de med ett förslag och så var det en öppen dialog kring vad som funkar och inte, och några korrsvängar. Om man har ett syfte och ett mål så kan de översätta det till en bra annons.

Vad såg ni för resultat av annonsen?
– Läsarundersökningen visade att läsarna uppfattade det som en redaktionell text. Många hade tagit till sig informationen och tyckte att den var bra. Inlösen på kupongen som var kopplad till annonsen var också betydligt högre än normalt.

När passar det med en native-annons?
– När man vill hålla det på storytellingnivå och nå ut med ett bredare budskap eller när man vill utbilda och har något nytt att berätta.

Varför valde ni att ha ett digitalt erbjudande i samband med annonsen?
– Det har vi oavsett vad vi gör för typ av annonser, för att få läsarna att ta steget till butiken och faktiskt köpa det vi annonserar. Det ger en extra skjuts in i Coops butiker.