Ladda ditt erbjudande på över 850 000 Coop-kort
– och bli synlig i Coops kanaler

FÖRSTÄRK DIN ANNONS MED ETT SÄLJERBJUDANDE
Vill du nå Coops medlemmar med ditt erbjudande? Du som annonserar i Mer Smak kan förstärka din annons med ett riktigt bra säljerbjudande genom att addera ett digitalt erbjudande som laddas på Coop-kortet hos alla Coop-medlemmar som får Mer Smak. Rabatten dras av i kassan och medlemmen behöver inte hålla ordning på några papperskuponger. Erbjudandet gäller i 14 dagar från Mer Smaks utgivningsdag, ett köp per kund.

TYDLIG EFFEKT
Våra kunder ser en tydlig försäljningsökning vid digitala erbjudanden. I genomsnitt låg försäljningsökningen på 23 procent under kampanjperioden och på 14 procent även efter kampanjperioden (snitt för nr 1–3 2021). Självklart påverkas detta av en mängd olika faktorer, till exempel erbjudandets värde, produktkategori, produktens kännedom, inköpsfrekvens och nyhetsvärdet. I genomsnitt ligger inlösen på cirka 2 000–10 000 enheter.

Coops butiker får information om erbjudandena i god tid genom kampanjsystemet CKS.

DU SYNS I COOPS KANALER
Med ett digitalt erbjudande syns du brett i Coops kanaler:

Mer Smak
Skickas hem till 850 000 av Coops bästa kunder och når ca 1 miljon läsare! Ditt erbjudande blir tydligt eftersom vi har samlat alla digitala erbjudanden på en egen sida.

Mobilen
Genom Coop-appen når du minst 250 000 användare, och antalet ökar kraftigt. Här kan användarna se ditt erbjudande och få recept och matinspiration.

Medlemspunkten
Här kan medlemmen dra sitt kort direkt i butiken och snabbt få koll på ditt erbjudande och sina samlade poäng. Finns i alla butiker.

Coop.se
Under Mina erbjudanden kan Coops medlemmar se sina erbjudanden.

DU VÄLJER DITT ERBJUDANDE
Du väljer själv vilken typ av erbjudande du vill ha, men det är viktigt att det är generöst eftersom det går till Coops bästa kunder. Vi hjälper dig gärna att utforma ett generöst erbjudande som passar er och er produkt. Några exempel på erbjudanden:

• Köp en produkt och få XX kr rabatt – passar för nyhetslanseringar eller produkter/varumärken med låg kännedom.
• Köp flera produkter och få XX % rabatt – passar för att locka till multiköp.
• Köp 4 betala för 3 – passar bra om du har flera produkter i samma serie.

PRISVÄRT – DU BETALAR ENDAST FÖR UTNYTTJAD RABATT
Crmedia producerar kupongen och ser till att erbjudandet publiceras i Coops kanaler och i kampanjsystemet CKS. Kostnaden faktureras ditt företag efter antal sålda enheter och faktisk rabatt.

Pris 29 900 kr/kupong.

SIST MEN INTE MINST
Hela 44 % av Mer Smaks läsare vill ha fler erbjudanden!

Läs om hur Skånemejerier ökar försäljningen med digitala erbjudanden nedan.

Vill du veta mer? Kontakta oss!

 

Tidplan 2022

NR MÅNAD UTGIVNINGSDAG VECKA HÄNDELSER MATERIALDAG
1 FEB 21 FEB 8 Sportlov.  29 DEC (2021)
2 MARS 21 MARS 12 Påsk.  26 JAN
3 MAJ 16 MAJ 20 Grill, kristi himmelsfärdsdag, nationaldag. 23 MARS
4 JUN/JUL 20 JUNI 25 Midsommar, sommarmat, kräftor.  20 APRIL
5 AUG 22 AUG 34 Skolstart, säsongens råvaror.  15 JUNI
6 OKT 17 OKT 42 Höstmys, fars dag.  24 AUG
7 NOV 21 NOV 47 Julmat, julklappar, baka, advent. 28 SEPT

”Den ökade försäljningen fortsätter även efter kampanjperioden”

En av Mer Smaks flitigaste annonsörer är Skånemejerier, med såväl traditionella annonser som redaktionella upplägg i nästan ALLA nummer av Mer Smak – ofta med digital kupong. Hur kommer det sig? Vi frågade Johan Ekman, KAM för Coop på Skånemejerier.

­– Mer Smak är en viktig och uppskattad mattidning med många läsare. Vi adderar oftast en digital kupong till vår annonsering i tidningen för att skapa handling hos läsarna. De digitala kupongerna ger en bra möjlighet till uppföljning av hur försäljningen gått, både under och efter kampanj.

Är ni nöjda med utfallet av era digitala kuponger?
– Vi är väldigt nöjda med utfallet och även med samarbetet med Mer Smak. Den ökade försäljningen fortsätter även efter kampanjperioden på merparten av våra aktiveringar. Annonsering i Mer Smak är ett bra komplement till ordinarie kampanjplan och är ett ypperligt tillfälle att nå ut direkt till konsument på en lite personligare nivå.

När brukar ni ha digital kupong? 
– Framförallt vid nyhetslanseringar, då kan vi koppla på både Nytt på hyllan, annons och digital kupong. Störst effekt ser vi på nischprodukter, nyheter och säsongsprodukter. Mer Smak är en bra tidning att nå ut med exempelvis nyheter – det är många som läser vilket ger snabbare aktivering av nyheten. Digital kupong får läsaren att ta steget till butik och köpa produkten!

Vilken typ av erbjudande funkar bäst?
– Vid varje digital kupong som tas fram analyserar vi tillsammans med Jonas på Crmedia vad som lämpar sig bäst, procent eller fast summa. Vi har testat olika rabattsatser men merparten har blivit med procentrabatt. För oss ger det en större effekt än exempelvis kronrabatt.

Har du några tips till dina branschkollegor?
– De redaktionella annonserna väcker mer intresse än en traditionell tidningsannons. Skapa ett så attraktivt erbjudande som möjligt för att driva köp med digital kupong, det är lätt att räkna ut vilken kostnad det blir eftersom tidningen går ut i begränsat antal. Ett annat tips är att förmedla i annonsen att ni har digital kupong.