Native-annonserInspirera med klassisk native-annons

I en klassisk native-annons kan du som annonsör berätta i artikelform om företagets eller produktens story, kanske i kombination med en nyhet och/eller ett recept.

Samarbetet med Vi-redaktionen är smidigt och enkelt och ger goda resultat utan stora kostnader. För att varje native-annons ska få maximal uppmärksamhet har vi ett begränsat antal platser i varje nummer.

Native-annonsen utformas i enlighet med tidningens övriga innehåll och märks ¨I samarbete med Mer Smak”.

Rankas högt av läsarna
Våra klassiska native-annonser är mycket uppskattade av våra läsare. De rankas alltid högt bland artiklarna – även i jämförelse med redaktionella artiklar.

Läsarna rankade till exempel tomatskolan ”Njut av svenska tomater” i samarbete med Total Produce som den bästa artikeln i hela tidningen (Mer Smak nr 4 2021) och ”Lyckas vid grillen” i samarbete med Haugengruppen rankades näst bäst (Mer Smak nr 3 2021).

Vill du veta hur Total Produce gjorde för att få så fina resultat? Läs intervjun nedan!

Vill du boka native eller veta mer?
Kontakta oss!

TIDPLAN KLASSISK NATIVE 2022

NR MÅNAD UTGIVNINGSDAG HÄNDELSER BOKNING/BRIEF
1 FEB 21 FEB Sportlov 8 DEC (2021)
2 MARS 21 MARS Påsk 12 JAN
3 MAJ 16 MAJ Grill, kristi himmelsfärdsdag, nationaldag 9 MARS
4 JUN/JUL 20 JUNI Midsommar, sommarmat, kräftor 6 APRIL
5 AUG 22 AUG Skolstart, säsongens råvaror 1 JUNI
6 OKT 17 OKT Höstmys, fars dag 10 AUG
7 NOV 21 NOV Julmat, julklappar, baka, advent 14 SEPT

"Vi slog alla rekord – sen slog vi våra egna rekord"

Total Produce Nordic AB, Coops partner för frukt och grönt, fick högsta betyg av läsarna för sina redaktionella annonser om grönsaker och tomater. De fick bäst betyg av ALLA artiklar i hela tidningen – inklusive de redaktionella.

Louise StiernaLouise Stierna, Team Marketing Manager på Total Produce Nordic berättar:

– Först hade vi en native om svenskodlade grönsaker hösten 2020 som slog alla rekord. Sen slog vi våra egna rekord med vår native om svenskodlade tomater sommaren 2021. Det är fantastiskt roligt att veta att innehållet är intressant och relevant för läsarna.

Varför valde ni redaktionell annons?
– Vi vet att kunskap driver försäljning av frukt och grönsaker och såg en möjlighet att sprida kunskap på det här sättet. Under coronapandemin har det närproducerade blivit högintressant, och båda dessa annonser kopplade vi till varumärket Njut av Sverige.

Hur kommer det sig att ni har lyckats så bra?
– Vi tror att framgången beror på att vi har ett intressant innehåll, med kunskap som kunderna känner att de har nytta av. Man kan se våra annonser som ett bevis på att det inte spelar någon roll för läsaren att det är ett varumärke bakom artikeln så länge innehållet är intressant.

Vad finns det för fördelar med redaktionell annons?
– Att man kan gå på djupet och bygga en relation med läsaren, och på så sätt prata om mervärden med produkterna som inte kommer fram annars. I våra annonser kunde vi blanda berättelsen om odlaren med inspiration kring användning och recept. Man har större möjligheter att välja vad man vill lyfta än i en traditionell annons.

Hur fungerade samarbetet med Vi-redaktionen?
– Jag skrev ihop en brief till redaktionen om vad vi ville lyfta fram och lämnade underlag. Därefter fick vi utkast på texter, godkände dem och sen formsatte redaktionens AD annonsen. Vi bollade några gånger och blev nöjda med slutresultatet. Både skribent och AD har varit lyhörda för våra önskemål. Det krävdes lite tankeverksamhet för att ta fram relevant innehåll, men processen var smidig och inte särskilt tidskrävande från vårt håll.

När tycker du att det passar med redaktionell annons?
Jag tycker egentligen att det alltid passar, bara man vet vad målgruppen är intresserad av. Det gäller att hitta rätt ingång så att det blir relevant för läsaren snarare än att fokusera på vad man som företag vill berätta.